Rajdowy Fiat prosto z Japonii
Data publikacji: 2023-10-26
Tamiya, która od wielu lat produkuje najpiękniejsze rajdowe modele RC, dzisiaj pokazuje światu kolejny projekt. Fiat 131 Abarth, który poprowadził Włochów do 3-krotnego mistrzowskiego tytułu, wjeżdża do modelarskich salonów.
Po sukcesach Fiata 124 Abarth w rajdach samochodowych, włoscy konstruktorzy postanowili zbudować nową maszynę. W salonach debiutował właśnie kompaktowy model klasy średniej - Fiat 131 Mirafiori. Choć nadwozie było klasycznym, 4-drzwiowym sedanem, to do sportu projektanci musieli stworzyć, w ograniczonej do 400 egzemplarzy, wersję 3-drzwiową. Przy jej produkcji używano głównie lekkich laminatów, starając się ograniczyć masę rajdówki.
Do współpracy przy nowym projekcie, Fiat zaprosił firmę Bertone i specjalistów od sportowych maszyn - Abartha. Włoskie trio stworzyło na początku auto, którym... nie dało się jeździć. Źle się prowadziło, a moc 140KM była niewystarczająca. Fiat postanowił stworzyć zupełnie nową konstrukcję o nazwie Fiat 131 Rally Corsa Bertone, które na rajdowych trasach zadebiutowało w Rajdzie Maroka w 1976 roku. W swojej historii Fiat 3-krotnie zdobył mistrzowski tytuł w kategorii producentów i 2-krotnie (w 1978 i 1980 roku) w kategorii kierowców (Markku Alen i Walter Röhrl).
Dzisiaj japońska marka Tamiya, specjaliści od redukcji rajdowego świata do skali 1/10, prezentują zdalnie sterowaną replikę włoskiej maszyny z lat 70-tych. Choć oryginalne 131 Abarth posiadało napęd na tylne koła, to już chyba (po debiucie Supry TT-02) nie dziwi, że tutaj Japończycy nie idą w wierne odwzorowywanie oryginałów. Model zbudowano więc na 4-napędowym podwoziu MF-01X, wykonanym z mocnego plastiku. Silnik elektryczny zamontowano z tyłu, a napęd na przednią oś przenoszony jest za pomocą stalowego wałka napędowego umieszczonego z boku.
Zarówno przednia, jak i tylna przekładnia posiadają mechanizmy różnicowe. Umiejscowienie akumulatora w centralnej części podwozia, prostopadle, zapewnia doskonałe wyważenie, a niezależne zawieszenie na 4 koła z podwójnymi wahaczami poprzecznymi wykorzystuje amortyzatory cierne. Standardowo model przygotowano w ustawieniu szutrowym. Czerwone zwrotnice, opony z szutrowym bieżnikiem oraz stalowe półosie napędowe mają zapewnić niezawodność w trudniejszym terenie.
Karoseria Fiata 131 Abarth odwzorowana została z japońską dokładnością i precyzją. W skali 1/10 i oklejeniu "OILO FIAT" prezentuje się przepięknie, a plastikowe lusterka boczne i tylny spojler dodają smaczku. Przednie światła możemy uzbroić w 5mm diody. Japońscy konstruktorzy przygotowali też wiele części tuningowych do podwozia MF-01X, pozwalając właścicielom na odpowiednie przeróbki swoich rajdówek.
Nowy model u zachodnich sąsiadów kosztuje ok. 160 euro. Czekamy na polską premierę.
Specyfikacja:
- długość 400mm
- szerokość 180mm
- wysokość 132mm
- rozstaw osi 239mm
- napęd 4x4
- amortyzatory cierne